>nuffnang

Tuesday, February 7, 2012

Warna Kuku dan Penyakit Yang Dihidapi...

Assalamualaikum...

nampak tak kuku kat bawah ni?
mestila nampakkan punya la besar gambarnya...

harini aku nak kongsi apa yang aku baca dalam buku penjagaan kesihatan tentang kaitan warna kuku dan penyakit yang sedang dihidapi, pernah dengar tak?
kalau tak pernah ni aku nak kasi tau...
aku tak tau la betul ke tak tapi alangkah baik nya kalau kita mengambil langkah berjaga-jaga...

Antara warna kuku dan penyakit yang dihidapi ialah...

1. kuku bewarna putih atau pucat - sakit yang berkaitan dengan hati.

2.kuku separuh bewarna ping separuh lagi putih - berkaitan dengan buah pinggang.

3.kuku bewarna merah - sakit berkaitan dengan jantung.

4.kuku bewarna kuning,tebal dan lambat panjang - sakit berkaitan dengan paru-paru.

5.kuku pucat - anemia (kurang darah).

6.kuku bewarna kuning dan sedikit kemerahan dipangkalnya - penyakit Diabetes .


dah baca? dah cek kuku? ada tak warna kuku korang yang macam aku tulis kat atas tu? kalau tidak ada Alhamdulillah jika ada cepatlah berjumpa doktor untuk membuat ujian kesihatan...

10 comments:

LydSunshine said...

Dah baca, tapi takde ke contoh gmbr utk setiap keadaan kuku tu? Heheh.. punye la pemalas ye tak. Tak[e, nnt akak gugel.

SHAHIDA SHIDA said...

Lyd Sunshine hehehe... akak saya pun kurang rajin nak carik gambar warna kuku tu hehehe...

cinnamon.com said...

tq..kongsi info ni..

khairul said...

seb baik kuku abg berkilat lagi hehe

EmpayarUtama said...

Pernah dengar kuku nilah bahan pakaian di syurga...

SHAHIDA SHIDA said...

cinnamon.com : sama-sama :)

Khairul:untungla kuku berkilat hahaha..

EmpayarUtama :penah dengar la..

fiza nurani said...

kitetakdekuku.. hikhik..

TiraPengemis said...

kuku sy pink...shine lagi...ewah...hehe...

✖wani ✖☻music ♫lovers☻ツ said...

abes tu warne kuku ape yg normal sebenar2nye?? takan tade kuwt?? huhu....
kuku wanie rase2 nye mcm2 warne ade..haha

SHAHIDA SHIDA said...

wani: rasanya kalau tak silap warna kuku yang ping ping sikit tu la yang normal...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...